Hoe je meer plezier in je werk krijgt ...!

Ik spreek veel onderzoekers die naar hun werk gaan zonder er echt plezier in te hebben. Anders dan toen ze met hun werk begonnen, krijgen ze niet veel werk uit

hun handen en lijden ze eronder dat ze niet productief zijn. Vaak heeft hun leidinggevende dat nog niet zo in de gaten, maar worden ze er zelf moe en onzeker van. Sommigen gaan er aan twijfelen of ze deze baan wel aan kunnen. Anderen zetten er een tandje bij en zijn constant aan het werk. Ze besteden veel tijd aan nadenken over de oorzaak, maar komen er niet uit.

Misschien geldt dit wel voor jou of herken je het bij een naaste collega?

Het is heel begrijpelijk dat het plezier in je werk kan vervagen. Je moet namelijk gewoon je werk doen, omdat je “JA” hebt gezegd tegen je baan. Daarnaast bestaat er geen ‘perfecte’ baan. Er zijn altijd dingen die je moet doen die niet leuk zijn. Ik verloor vroeger het plezier in m’n werk wanneer ik taken aanpakte omdat ik me vereerd voelde dat iemand me ervoor vroeg. Ook dacht ik: ‘Als die het vraagt, zal die wel denken dat ik het kan’. Ik legde daarmee meer vertrouwen bij de inschatting van de ander dan bij die van mezelf....

Het kan meespelen dat je niet zo goed weet waar je wel of niet goed in bent. Het kan ook zijn dat je competenties verwart (‘dat kan ik wel’) met wat je natuurlijke vaardigheden zijn (‘wat ik leuk vind om te doen’).

Foto Jeanet e-zine

Wat je nodig hebt om meer plezier in je werk te krijgen is inzicht Inzicht in wat je van nature leuk vindt om te doen en wat je energie geeft. Als je weet welke combinatie van talenten jou motiveert, kan je beter kiezen voor werk dat bij je past. Als je taken doet die goed aansluiten bij je natuurlijke talenten, dan doe je die met meer plezier en sneller resultaat. Wanneer je bijvoorbeeld van nature graag mensen adviseert hoe ze een situatie beter kunnen aanpakken, dan maakt het je gelukkig als je dat ook tijdens je werk kunt doen.

Waar moet je nu beginnen, als je vanaf nu je loopbaan wilt baseren op wat jij nu eenmaal graag doet? Ik noem vier punten:

1. Zoek uit wat je natuurlijke talenten zijn. Wat merk je dat je graag doet? Dit kan privé of in het werk zijn.

2. Bepaal in hoeverre je die talenten inzet in je huidige werk of – als je op zoek bent naar ander werk - verwoord welke talenten je in je werk wilt inzetten.

3. Bedenk kleine aanpassingen waarmee je vorm geeft aan talenten die je meer ruimte wilt geven. Of – als je op zoek bent naar een volgende baan - check of je in vacatures je belangrijkste talenten zult kunnen benutten.

4. En daarna: vergelijk jouw belangrijkste talenten met de vereiste competenties en bepaal in welke competenties je zou willen groeien.

En jij ... in hoeverre doe jij werk dat je graag doet?

Misschien geldt het voor jou ook dat je inzicht nodig hebt in de talenten die jou motiveren. En misschien wil jij ook gefundeerd keuzes maken om datgene te gaan doen dat je plezier en energie geeft. In dat geval kan ik je helpen.

In een Talentenworkshop van twee uur inventariseer ik samen met jou je talenten. Je top tien zetten we in een Talentenpiramide. Dit geeft je inzicht in

  • wat je leuk vindt om te doen en
  • wat je energie geeft.

Hierdoor kun je:

  • goed zien wat in je huidige werk eventueel ontbreekt
  • gericht plannen maken hoe je je werk interessanter kunt maken
  • gericht klussen oppakken die wel bij je passen en andere afwimpelen

Bovendien gebruik je je inzichten uit de Talentenworkshop gemakkelijk in orientatie- en sollicitatiegesprekken. Je kunt namelijk:

  • goed verwoorden wat je graag doet – zodat mensen je daarin leren kennen
  • met voorbeelden aantonen waaruit blijkt dat je die talenten hebt

Bel mij op 06-16744045 of stuur een email naar coach@eldersloopbaan.nl om een afspraak te plannen.

Testimonial

‘Wat heb je op lange termijn aan de talentenpiramide?’

Voordat ik een nieuwe baan had gevonden vond ik de talentenpiramide een goede manier om overzicht te krijgen over de dingen die ik belangrijk vind in een baan. Dit heeft me richting gegeven bij het solliciteren.

Maar ook nu ik een nieuwe baan gevonden heb en net begonnen ben, denk ik nog regelmatig terug aan de inhoud van mijn piramides.

Ik had alleen noemenswaardige werkervaring op de universiteit en kon me dus maar deels een beeld vormen van hoe het er ergens ander aan toe ging. Er komt nu dus veel op me af in mijn nieuwe functie: leuke dingen die ik me al had voorgesteld, maar ook minder leuke dingen die ik niet had voorzien.

Om wat richting en rust te krijgen in deze chaotische fase, grijp ik nog af en toe terug op de piramides. Ze geven me een gevoel van ‘O ja, deze functie heeft precies de elementen die ik zoek in een nieuwe baan, dus ik zal hier vanzelf mijn plek wel vinden’. Ze zorgen voor een soort tevredenheid en zekerheid in mijn nieuwe functie en zijn erg prettig om op terug te kunnen vallen. Sophie, promovenda

Je kunt je abonnement op deze e-zine hier opzeggen of wijzigen.